arrow_drop_up arrow_drop_down

Culturele zaken

Fondsenwerving en organisatie

Een mooi cultureel project begint bij een mooi idee. Het idealisme om iets wonderbaarlijks neer te zetten is er al snel en vol enthousiasme begint de organisatie. Dan komt het besef dat er toch geld nodig is om een kwalitatief goed product te ontwikkelen. Immers, een cultureel project zal eigenlijk altijd meer kosten dan het zal opbrengen. Hoe financier je een dergelijk project? Een van de manieren is om subsidie aan te vragen bij subsidieverstrekkers en private fondsen. Als voormalig voorzitter van diverse adviescommissies heb ik veel aanvragen doorgelezen waardoor ik veel ervaring en kennis over effectieve fondsenwerving heb opgedaan. Nu zet ik deze expertise in voor het verzorgen van subsidieaanvragen voor organisaties die hier ondersteuning bij nodig hebben. Project en fonds moeten elkaar treffen in hun doelstellingen en criteria. Daarvoor is een alles omvattend projectplan noodzakelijk en het vergt tijd en kennis om dit goed te schrijven. In samenspraak met de organiserende instelling kan ik dit verzorgen.


Het ontwikkelen van culturele projecten is een proces waar mijn hart bij ligt. Nieuwe ideeën vormgeven, het liefst in niet zo voor de hand liggende samenwerkingen, brengen het beste in mij naar boven. Kansen zien, trends volgen, zelf of in opdracht een innovatief project ontwikkelen dat is voor mij pur sang ondernemerschap. Soms is er een vraag uit de samenleving en kan een mooi cultureel project daar een antwoord op bieden.  Culturele projecten c.q. evenementen of activiteiten ontstaan uit maatwerk en gaan in op een specifieke behoefte of vraag. Graag kijk ik met de opdrachtgever naar deze vraag en welk project daar het beste bij past om vervolgens de productie en organisatie in handen te nemen.